גן מוגן

פסקי דין

חדשות מבית המשפט

הרוב המוחלט של פסקי הדין נגד מנהלות מעון ונשות צוות שהורשעו בהתעללות מתארים באופן ברור כיצד לחץ ושחיקה, בשילוב מאפייני אישיות מסויימים ומעל הכול קושי בניהול מסגרת החינוך, הם הגורמים המרכזיים לפגיעה ואלימות נגד הילדים.

בעמוד זה נביא לכם את פסקי הדין הרלוונטים לתחום הגיל הרך ומה הלקחים שבעזרתם נצמצם את הסיכון ובשאיפה אף נמנע את מקרי האלימות.

על פי נתונים אלה, פיתחנו את ארסנל הכלים, המיומנויות וההכשרות של מיזם “גן מוגן”.

15/7/24

ת”פ 21837-08-23 מדינת ישראל נ’ ברנדשטיין

🚩 אתגר הלחץ וההכרח בגיוס נכון של צוות חינוכי

השופט: ״אני סבור שאין להפקיר את ילדי הגן, וודאי את אלה של החינוך המיוחד, בהפניית כוח אדם זול, זמין, נטול הכשרה ותפקוד.”

״לצערי כמעט מידי יום במהלך שנת הלימודים אנו נתקלים בחילוף רב של סייעות הגנים ולמעשה התעלמות מכוח אדם הכרחי וחיוני זה צריכה להשתנות באופן שיוקצו כספים, תקנים, והכשרות מהותיות ומקצועיות לרבות שכר ראוי והולם למי שמבקש להשתלב בעיסוק זה, וכולי צפייה שהגורמים הרלוונטיים ישכילו לקדם סקטור מקצועי זה, כך שבעת משבר יהיו בידי הסייעת הכלים המקצועיים המתאימים ויכולת לתפקד, להתנהל מול הסיטואציה, ולהגיב בהתאם להכשרה הייעודית והמתאימה. כפי שציינה המאשימה ובצדק, הקטינים אינם הפקר, אין להם יכולת להגן על עצמם ולעיתים אין להם את היכולת להביע, לספר ולתאר את מה שהם חווים בין כותלי הגן, מקום שאמור להעניק להם ביטחון, חינוך ושמחה. כך שמצופה מכל הגורמים הרלוונטיים העוסקים במלאכה להתגייס למשימה זו ולאפשר קיום מרחב מוגן, מהנה ובטוח,  לילדי הגן, לצד חיזוק צוות הגננות והסייעות.״

16/5/24

ת”פ .22-6550-02 מדינת ישראל נ’ ברסי ואח’

🚩 קושי בניהול המסגרת

״לדבריה, מדובר בצוות ותיק, עם היכרות רבת שנים, דבר אשר עמד ברקע למתן אמון מלא והיעדר צורך או הכרח להעמיק בדיווחים ומידע שהתקבלו גם מההורים וגם מצוות הגן.

להתרשמות שירות המבחן, האווירה האלימה וההתנהלות של הצוות החינוכי בגן, עם אופי אלים ופוגעני, היוו בסיס להיווצרות “תרבות מקומית” ששייכת לסביבת הגן. מקרים שליטל שמעה עליהם מהורים שהתלוננו או מצוות הגן, יצרו אפקט מצטבר של אירועים, כאשר ליטל לא נתנה עליהם את הדעת והדבר היווה מודל שלילי לסייעות, בנוגע ללגיטימיות להמשך התנהלות אלימה, בנוסף למקרים בהם גם ליטל נהגה באופן לא תקין כלפי הילדים.״

27/6/2023

ת.פ 13227-10-21 מדינת ישראל נגד סאלם

🚩 אתגר הלחץ וניהול הצוות החינוכי

״הנאשמת מאשרת כי הסייעות המתוארות עבדו אצלה בגן, אך בזמנים המצוינים נטען כיהנאשמת לא פעם ביקשה מהסייעות כי לא יביאו את הילדים הקטנים שלהן, אך אלה מסרו כי אין להן מקום אחר להשאירם, ולכן הנאשמת קיבלה את זה בלית ברירה.

כך מעידה הנאשמת: אני לא אשכח אותו בחיים את היום הזה. 11/11 זה לא ייצא מראשי בחיים. זה יום שלא היה לי שום צוות. זאת חולה, ההיא חולה, ההיא גם חולה אין לי אף אחד.

מישהי הודיעה לי בהודעה קולית בשעה 01:30 לפנות בוקר היא שלחה לי הודעה קולית שבה היא אמרה רותי, אני לא יכולה להגיע. כל הלילה לא ישנתי ואמרתי אי אפשר להתקשר לאף אחד ב – 01:30 בלילה לפנות בוקר.

הגעתי לגן מוקדם ואני מורגלת יום יום להגיע לגן מוקדם בגלל המצוקה של המטפלות … אני הגעתי לגן אובדת עצות מה אני עושה? … לא היה לי מטפלת אחת.

אני הייתי לבד עם כל הילדים… ואז התקשרתי מצאתי לבסוף מישהי שהסכימה לבוא והיא הגיעה בשעה 10:00.

רק בשעה 10:00 בבוקר הגיעה מטפלת סייעת. היא לא ידעה כל כך את העבודה הזאת, העיסוק שלה הוא לא עיסוק של מטפלת, אבל אני קיבלתי כל מי שיש לו דופק, כל מי שיש בו דופק הכנסתי לגן שלי. והיא התחילה לעבוד ועבדתי כמו רובוט ,עבדתי כמו זומבית, אני לא יודעת איך לקרוא לזה.

אני לא הייתי אני אני הייתי אחרת, התנהגתי בצורה אגרסיבית, חוסר סבלנות, אני הייתי אחרת . אני הייתי ממש שונה. אני הייתי כמו רובוט הולכת ממקום למקום מהתינוקיה לגמולים מתזזת מפה לשם . לא מצאתי את עצמי בגן.״

9/3/22

ת”פ 31306-11 מדינת ישראל נ’ ליובוב קזקביץ

🚩 נזק לפעוטות

בפסק דין זה עמד בית המשפט על קיומו של נזק פוטנציאלי משמעותי כתוצאה ממעשה אלימות כלפי קטינים:

״חווית אירועים כאלה בגיל צעיר עלולה להותיר צלקות בנפש ולהוביל לבעיות שונות בהתפתחות ובתחושת ביטחונו של הקטנים בעולם, ואף עלולות להיות בעלות השלכה ארוכת טווח של נטייה להתקפי זעם, דיכאון וחרדה בגיל בגרות.״

29/9/21

ת”פ 11847-10-18 מדינת ישראל נ’ דהן ואח’

🚩 הצורך בבירור מאפיין האישיות ומיומנות ראיון עבודה:

״בטרם דיון והכרעה לא ניתן להתעלם ממרכיבים של טרגדיה שעוטפים את ההליך. לא יכול להיות ספק בלבו של איש שהנאשמת על פי מאפיינים אישיים שלה אינה מתאימה לשמש עוזרת בגן ילדים. בין שבעיות תקשורת עולות כדי לאפשר בעיות בינאישיות על רקע אחר, יש לנאשמת נתונים העומדים בסתירה חזיתית לעבודה הכרוכה בטיפול בפעוטות. לנאשמת קושי בוויסות רגשי וקושי באמפתיה ובהבנת האחר.

בחירתה לעיסוק עם פעוטות היא טרגדיה כפולה. טרגדיה לילדים שנפגעו ולהוריהם משום שבאמצעות הכשרה מסודרת של אנשי טיפול בפעוטות, בחינות התאמה ופיקוח על הטיפול ניתן למנוע אי התאמה כה ברורה.

בחינה בדיעבד של השתלשלות האירועים בתיק זה צריך להיות בסיס חזק להקמת מנגנון הכשרה ומנגנון פיקוח על העוסקים בתחום גם לפני גיל 3. הכשרה מחד גיסא ופיקוח מאידך גיסא הם כה מתבקשים עד כי לא ניתן להאמין שבחברה מסודרת ומתוקנת מותרת עבודה עם פעוטות ותינוקות ללא כל הכשרה וללא ביקורת.״

09/12/2020

ת”פ 14327-07-19 מדינת ישראל נ’ כרמל מעודה

🚩 אתגר הלחץ ומיומנות ניהול מסגרת החינוך:

״הגדלת הגן אפשרה לה רווחים כלכליים ורגשיים של תחושת ערך ושייכות מול הוריה והורי ילדי הגן, בעיקר נוכח הצורך המופגן להצגת הצלחה ומנגד הגבירה לחצים, מתח ותסכול סביב אבדן השליטה על ניהול הגן, כאשר פער זה הגביר את חוסר יכולתה לפנות לעזרה. מצב זה הגביר את מצוקתה ובעקבותיו הנתק הרגשי התעצם עד כדי התנהגות אלימה, פוגענית וחסרת רסן.

מחוות הדעת שהובאו מטעם ההגנה בעניינה, עולה כי בתקופה הרלוונטית הייתה נתונה ללחץ קיצוני כתוצאה מעומס פיזי ורגשי מצטבר שערער אותה ולפיכך התקשתה בחשיבה שקולה״.

יש לכם ידיעות חשובות, אתם מוזמנים לכתוב לנו…

יצירת קשר

צרו איתנו קשר לכל שאלה והצטרפות לשירות.

טלפון

דואר אלקטרוני

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.